Rabu, 29 Julai 2015

MUHYIDDIN SERTAI HARAPAN BARU?



Desus desus Tan Sri Muhyuddin Yassin `disngkirkan' daripada Kabinet Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kini menjadi kenyataan.Hari ini Muhyiddin `hilang jawatannya sebagai timbalan perdana menteri dan menteri pendidikan.

Turut `tersingkir.Datuk Seri Shafie Apdal dari jawatan menteri kemajuan luar bandar dan wilayah.

Reaksi pertama Muhyiddin selepas digugurkan, ia  menerima keputusan tersebut dengan reda dan berlapang dada.

Umum mengetahui punca utama Muhyiddin dilucutkan jawatan adalah sikap beliau yang mengkritik Najib berhubung 1MDB. Apakah selepas ini Muhyidin akan berdiam diri atau bersuara saperti Tun Mahathir Muhammad `demi rakyat'.

Ada dua pilihan di tangan Muhyiddin dan Shafei Afdal, pertama kedua dua boleh memilih untuk berdiam diri . Keduanya `demi rakyat' saperti yang dilafazkan oleh mereka sebelum ini `dikotakan, mereka boleh seiring sejalan dengan Tun Mahathir.

Atau kedua duanya mengikut gaya Datok Seri Anwar Ibrahim, bersuara atas kebenaran, `lawan tetap lawan'. Mungkin juga kedua duanya boleh bergabung dalam satu `team' bersama Tun Mahathir ntuk mempertajamkan `serangan' terhadap Najib.

Jika Muhyiddin benar bertindak `demi rakyat' sewajarnya beliau dan Shafei tidak `membisu' selepas ini. Rakyat mahu melihat kebenaran itu ditegakkan .

Persepsi rakyat kini apabila Najib `menggugurkan. Muhyidden dari jawatan Timbalan Perdana Menteri, dan `menggugurkan juga Tan Sri Gani Patail dari jawatan Peguam Negara, ada sesuatu yang ingin `ditutup' oleh Najib.

Ini kerana sebelum ini tokoh wartawan, Datuk A Kadir Jasin memberitahu, Pasukan Petugas Khas mempunyai cukup bukti untuk mendakwa pihak yang  terbabit dalam kes 1MDB.

Tanpa mendedahkan sumbernya, A Kadir mengaitkan maklumat daripada “bekas pengawai tinggi perundangan” itu dengan siasatan ke atas akaun Najib, didakwa

Rakyat negara ini tertanya tanya mengapa seorang peguam negara yang menganggotai satu pasukan penyiasat penting digugurkan secara mengejut.

Dalam masa yang sama Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara, Datuk Nur Jazlan Mohamed pula tidak dapat terus berada di jawatan tersebut kerana Najib mengumumkan beliau dilantik ke jawatan timbalan menteri.

Melihat perkembangan yang berlaku ini, apakah Muhyiddin dan Shafie hanya mengambil sikap berdiam diri sahaja? Sewajarnya kedua duanya tidak bersikap begitu.

Mereka berperlu bersuara `demi rakyat' saperti mana tindakan yang dilakukan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Jika `tiga serangkai' ini Tun Mahathir, Muhyiddin dan Shafei Afdal bergabung tenaga mengasak Najib, dalam masa yang sama gabungan pembangkang PKR, DAP dan Harapan Baru terus `menghentak' Najib ke tepi gelanggang' pastinya `hentakkan' itu boleh menyebabkan Najib `terkulai'`

Saperti yang dinyatakan oleh Timbalan Pengerusi Tetap Umno, Tan Sri Mohamad Aziz, keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menggugurkan Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada Kabinet akan menghancurkan parti tidak lama lagi.

Beliau memberitahu The Star, Najib sewajarnya dipersalahkan sekiranya Umno jatuh, kerana beliau bertanggungjawab menyingkirkan Muhyiddin dan naib presiden parti Datuk Seri Shafie Apdal daripada Kabinet.

"Semua ini tidak baik untuk Umno di mana tindakannya (Najib) akan memusnahkan parti tidak lama lagi. Kalau ia terjadi, kita tahu siapa hendak dipersalahkan.

"Saya tak tahu apa jenis nasihat yang diterima Najib, tetapi sekarang beliau kena terima akibat daripada apa yang dilakukannya," Mohamad dipetik berkata.

Satu kesilapan apabila Najib memecat Muhyiddin dan Shafie, walaupun kedua-duanya sebelum ini mempersoalkan syarikat 1Malaysia Development Bhd (1MDB) yang dilanda skandal", kata beliau


Apakah Muhyiddin Yassin  masih mahu `membisu'? Apakah Muhyiddin akan menyertai Harapan Baru `demi rakyat`  Dalam politik segalanya berkemungkinan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan