Isnin, 27 Julai 2015

PAS PERAK `SESAK NAFAS'?

Sejak semalam Pas Perak mulai merasa `sesak nafas' untuk menghadapi pilihanraya umum ke 14 akan datang. `Jantung' Pas Perak kian berdegup kuat dengan `tiga majlis' yang berlaku semalam. Ada kemungkinan `sesak nafas' Pas Perak itu boleh mengakibat `serangan jantung yang membawa kepada Pas Perak `koma'

Semalam  menyaksikan Jawatankuasa Dewan Himpunan Pas Perak dan kawasan kawasan meletakkan jawatan sekaligus menyokong Gerakan Harapan Baru.

Ketua DHPP Perak S. Nelli Raja mengisytiharkan keluar daripada Pas dan bertindak memberikan sokongan  pembentukan Gerakan Harapan Baru (Harapan Baru) sebagai sebuah parti politik yang sah.

Tindakan itu dibuat selepas kecewa dengan komitmen dan hala tuju yang dibawa oleh kepimpinan baru Pas di peringkat Pusat dan negeri.

“Kita sebulat suara pada hari ini (semalam) bahawa semua ahli jawatankuasa DHPP Perak peringkat negeri dan kawasan berhenti dan meletak jawatan daripada terus menyokong Pas.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada sesi Dialog Bersama Pimpinan #harapanbaru Bersama Harapan Baru Malaysia di Hotel Symphiny Suites, di sini, semalam.saperti yang dilaporkan Sinar Harian.

Di majlis yang sama PKR Perak secara terbuka menyokong pembentukan Gerakan Harapan Baru sebagai sebuah parti politik yang sah di Malaysia.

Timbalan Pengerusinya, Dr Lee Boon Chye berkata, sokongan itu disuarakan kerana Harapan Baru dilihat satu platform yang mampu menambah kekuatan kepada PKR dan DAP dalam menghadapi BN pada PRU14 nanti.

“Saya menyokong Harapan Baru ini kerana kita bersedia untuk bekerjasama dengan mana-mana pihak termasuk parti politik, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lain yang bersedia untuk bangkit menentang Umno serta BN.

“Bagi kami, hanya sokongan itu mampu memberi tonik kekuatan dalam menumbangkan Umno dan BN pada PRU14 nanti,” katanya.

Derita ' Pas Perak semakin perit dan menyiksakan  apabila dua majlis yang dianjurkan Gerakan Harapan Baru Negeri Perak menyaksikan sambutan yang cukup hebat. Majlis dailog dan ceramah Harapan Baru melakar sejarah dengan kehadiran yang cukup memberangsangkan.

Negeri erak pastinya akan menjadi salah satu tapak kepada Harapan Baru mengembangkan pengaruhnya sekaligus bersdia menghadapi pilihanraya umum ke 14 bersama gandingan PKR dan DAP.



Pas akan bersendiri lagi dalam pilihanraya umum akan datang kecuali ada satu keputusan mengejut untuk bergandingan dengan Umno/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan