Khamis, 27 Ogos 2015

Beranikah Zahid Hamidi?

Sejak `ditabalkan' sebagai Timbalan Perdana Menteri, bukan `main garangnya' Datuk Zahid Hamidi. Maklumlah  hendak tunjuk `power', inilah anak Perak yang pertama berada berada dalam kedudukan orang nombor dua dalam negara.

Zahid dilihat sebagai sebagai orang yang `terhutang budi' kepada bosnya, Datuk Seri Najib Tun Razak. Banyak kenyataannya mempertahankan Najib terutama dalam isu `derma' yang diterima oleh Najib.

Dia sendiri telah mengerluarkan kenyataan bahawa beliau sendiri telah bertemu dengan `wakil penderma'itu. Siapa dia?. Tak dinyatakan oleh beliau. Ini yang menimbulkan ketidakpercayaan rakyat terhadap kenyataan Zahid.

Adakah beliau sendiri mahu membuat kenyataan sekadar`menyedapkan telinga'pemimpin pemimpin dan ahli Umno yang kian lantang mengkritik Najib?

Terbaru bekas Penrdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad terus mengkritik lantangnya terhadap pentadbiran Perdana Menteri.

Kali ini kritik tajam itu `dihemburkan' kepada Timbalan Perdana Menteri, Zahid Hamidi berhubung kenyataan mengenai penderma dari Timur Tengah yang didakwa memberi RM2.6 bilion kepada Najib.

Melalui laman blognya, bekas perdana menteri itu mencabar Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mendedahkan siapa penderma itu memandangkan beliau sebelum ini mengakui bertemu dengan wakil "keluarga" dari Timur Tengah itu

"Timbalan perdana menteri yang baharu berkata, beliau sudah berjumpa dengan orang Arab yang memberi derma tersebut.

"Jadi biar beliau buktikan orang Arab ini ada duit yang banyak untuk diberi kepada Malaysia dan banyak negara lain.

"Negara mana. Dari mana sumber duit itu. Apakah perniagaan yang dilakukannya. Apakah nama bank yang digunakannya, tulis Mahathir.

"Tunjukkan akaun dia dalam bank, cek yang dikeluarkannya, khususnya wang AS$700 juta itu. Bank penerima bank sepatutnya memegang cek tersebut," katanya dalam posting terbarunya hari ini.

Menurut beliau segala maklumat tersebut sebenarnya boleh disahkan pasukan petugas khas yang menyiasat skandal 1Malaysia Development iaitu Bank Negara, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Diraja Malaysia dan Jabatan Peguam Negara.

Namun begitu, tulisnya lagi Najib telah membubarkan pasukan petugas itu deng
an memecat peguam negara, menghantar ketua SPRM bercuti dan menuduh Bank Negara membocorkan rahsia kerajaan," katanya.

Zahid pada 22 Ogos mengakui bertemu secara peribadi dengan wakil penderma itu.

Bukan sahaja Tun Mahathir, pemimpin pemimpin parti politik pembangkang mahupu Umno ingin tahu siapa dia orangnya penderma itu. Zahid tidak sepatutnya `menyembungikan' perkara itu kepada rakyat.

Apakah benar Zahid telah berjumpa dengan wakil penderna itu?. Siapa dia? Siapa penderma yang terlalu bermurah hati itu?

Tun Mahathir Mahathir dan Tan Sri Muhyiddin Yassin pun hendak tahu. Shafei Afdal pun hendak tahu. Rakyat Malaysia pun  hendak tahu.

Beranilah Zahid menyahut cabaran Tun Mahathir itu?. Kita tunggu dan lihat nanti

Tiada ulasan:

Catat Ulasan