Rabu, 19 Ogos 2015

PAS DAN UMNO SENADA ?


Umno dan Pas kelihatan senada meramalkan masa depan parti Islam baharu yang akan diisytiharkan pada 31 Ogos nanti. Dalam Pas ada ahli nujum dan dalam Umno juga ada ahli nujum yang membuat ramalan bahawa parti Islam baharu ini akan berkubur.

Tak tahulah adakah `ahli nujum' dari Pas ini sepeguruan dengan `ahli nujum' Umno. Yang jelasnya kedua duanya menggunakan hujah yang sama.

Pimpinan PAS sedari awal membuat ramalan GHB atau parti Islam baharu nanti akan menerima nasib saperti parti HAMIM dan BERJASA. Pimpinan Umno pula meramalkan GHB akan berkubur sebagaimana parti serpihan Umno, iaitu parti Semangat 46.

Terbaru `ahli nujum' dari Umno Datuk Abdul Rahman Dahlan yang juga menteri kesejahteraan bandar, perumahan dan kerajaan tempatan menjangkakan GHB akan terkubur seperti parti serpihan yang pernah wujud di negara ini, sebelum ini.

Beliau yang juga Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BN) dengan nada angkuh menyatakan pakatan pembangkang baharu selepas pelancaran parti Gerakan Harapan Baharu (GHB), tidak akan memberi ancaman kepada BN.

"Kita tidak akan terjejas dengan apa pun tindakan parti pembangkang. Sama ada pembangkang mahu mengambil semangat Semangat 46 dulu, Angkatan Perpaduan Ummah dan Pakatan Rakyat, tidak akan menyakitkan kepala kami dalam BN," katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat khas bencana di Pejabat Daerah Kota Belud.

Beliau berkeyakinan GHB tidak akan mampu menarik ahli PAS dan Umno untuk menyertai perjuangan mereka kerana ahli kedua-dua parti berkenaan sangat berdisiplin dan berprinsip sebaliknya sasaran keahlian GHB adalah daripada PKR.

"Jadi PAS tidak akan terjejas, Umno juga tidak akan terjejas. Insya-Allah, GHB akan terkubur seperti mana harapan (parti-parti) lain sebelum ini,” katanya.

`Ahli nujum' dari Pas dan Umno ini seiya sekata dalam menilai kemunculan parti Islam terbaru, malah memdabit dada parti Islam baharu ini tidak menjejaskan kedua dua parti. Benarkah begitu?

Parti Islam baharu membuka keahliannya kepada semua orang, bukannya nak `rampas' ahli Umno atau Pas. Tiada paksaan kepada mereka. Sesiapa boleh sertai GHB secara sukarela. Apa yang Umno dan Pas takut sangat?

Parti Islam baharu ini lebih keterbukaan, mungkin ianya menjadi tarikan kepada orang ramai khususnya golongan untuk untuk menyertai parti baru ini.

Mungkin mereka sudah bosan atau meluat dengan Umno dan Pas kerana keduanya `parti bermasalah'. Pilihan golongan muda adalah GHB, lebih keterbukaan, amanah dan peduli rakyat.

Seandainya ramai ahli Pas dan Umno tertarik kepada GHB, tak perlulah marah sangat kepada GHB dengan membuat pelbagai tohmahan. Buatlah muhasabah kenapa GHB mendapat sambutan yang cukup memberangsangkan.

Yang pasti parti Islam baharu bersama parti PKR dan DAP dalam satu pakatan baharu bagi menumbangkan Umno/Bn pada pilihanraya umum ke 14 nanti.

Kalau Umno/BN dah kuat, tak payahlah risau dengan gelombang rakyat yang dibawa oleh pakatan politik baru nanti.

Pimpinan Pas dari awal lagi sudah mencanangkan parti itu cukup kuat bila bersendirian. Baguslah gitu. Tak perlulah gelisah sangat dengan GHB.

Yang peliknya pimpinan Pas di setiap peringkat semacam ketakutan yang teramat sangat dengan kewujudan parti Islam baharu. Relaxle bro.

Yang pasti Umno/BN tak lena tidur tidur menghadapi kebangkitan pakatan politik baharu nanti. Tidur pimpinan Umno/BN sering terganggu dek mimpi ngeri. Mungkinkah mimpi ngeri buat Umno/BN akan menjadi realiti pada pilihanraya umum ke 14 nanti. Kita tunggu dan lihat.

Yang pasti rakyat tidak sabar sabar lagi untuk `menghukum. Kerajaan Umno/BN yang terus mencengkam kehidupan mereka dengan pelbagai tekanan termasuk GST.

Apakah nanti Pas mencari kekuatan baru untuk bersama rakan mereka Umno? Atau mahu sahaja bersendirian?

Musuh GHB bukan Pas, tetapi Umno/BN. Apakah Pas sedia menghulurkan tangan dan melakukan perbincangan dengan GHB bagi menghadapi musuh yang satu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan