Sabtu, 29 Ogos 2015

'HARI FOBIA NAJIB/ BN"

Warna kuning`haram'.Tulisan BERSIH 4 juga`haram'. Warna biru tidak haram kot sebab warna BN.

Datuk Zahid Hamidi semalam. yang mengharamkan penggunaan warna kuning dalam sebarang bentuk, dengan disertai perkataan Bersih 4, menjelang perhimpunan tersebut di tiga bandaraya di negara ini.

Satu warta kerajaan yang ditandatangani beliau menyatakan, perintah itu dibuat di bawah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

Perintah Mesin Cetak dan Penerbitan (Kawalan Hasil Penerbitan Tidak Diingini) (No. 22) 2015 menyenaraikan sebagai "dilarang sama sekali di seluruh Malaysia" item berikut:

"Apa-apa pakaian berwarna kuning dan yang mengandungi perkataan 'Bersih 4' dan 'Apa-apa bahan bercetak lain dan risalah yang mendorong kepada perhimpunan Bersih 4'."

`Hairan bin ajaib' kenapa sampai ke situ `alahan' Kerajaan BN,  takut kepada warna kuning dan perkataan BERSIH 4. Apa ada pada warna kuning dan perkataan BERSIH 4?

Kenapa Kerajaan BN yang diterajui Najib Razak begitu fobia dengan warna kuning dan perkataan BERSIH 4. Sekali lagi tindakan ini menjadi bahan lawak negara negara luar terhadap negara ini.

Pengharaman warna kuning dan baju kuning ini bukan kali pertama. Ketika Datuk Hishamudin Tun Hussein dahulu pun pernah mengharamlkan. Pemimpin pemimpin Umno `kuat alahannya' dengan warna kuning. .

Berkatalah `Mufti Baru Umno, Datuk Hishamusin Husein, ketika itu  BERSIH dihubungkait dengan aktiviti haram, maka memakai baju BERSIH adalah juga haram".

Adalah satu kesalahan bagi mana-mana individu yang memakai baju yang berkaitan dengan aktiviti haram. Justeru tangkapan ke atas mereka yang memakai baju BERSIH 2.0 oleh polis adalah betul.

"Jika kemeja-T BERSIH berhubungkait dengan aktiviti haram, maka memakainya adalah juga haram,”

Itulah kenyataan dari  Hishamudin Tun Hussein sewaktu himpunan BERSIH 2 dahulu. Tangkapan ke atas mereka yang menyertainya, memakai baju warna kuning dan perkataan BERSIH 4 kemungkinan berlaku berdasarkan ungkapan Ketua Polis Negara`berani buat berani tanggoung'.

Pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah dalam reaksinya semalam berkata, mereka yang mahu menggunakan t-shirt kuning dengan logo Bersih itu seharusnya meneruskan niat mereka.

"Bagi mereka yang sudah menetapkan fikiran mereka, teruskan memakai t-shirt #Bersih4 itu , Kalau nak nakal sedikit, cuba tambah angka 0 selepas angka 4 di t-shirt anda," katanya.

Mereka yang "bimbang" atau menyertai perhimpunan ini untuk pertama kali, boleh memakai pakaian lain, sambil mencadangkan mereka turut mengibarkan bendera Malaysia sempena sambutan Hari Merdeka pada Isnin.

Tuntutan perhimpunan kali ini adalah bagi mendesak pembaharuan institusi kerajaan, hak untuk membantah, sebuah kerajaan dan sistem politik yang bebas rasuah dan bersih, serta langkah menyelamatkan ekonomi.

Ini merupakan perhimpunan Bersih yang keempat sejak pertama kali diadakan pada 2007, dan ia dianjurkan ketika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menerima tekanan berhubung skandal kewangan yang didakwa melibatkan syarikat milik Kementerian Kewangan, 1Malaysia Development Bhd (1MDB) serta sumbangan derma politik berjumlah RM2.6 bilion yang disalurkan ke dalam akaun peribadinya.

Ahli jawatankuasa pemandu Bersih 2.0 New Sin Yew dalam kenyataannya semalam berkata, kesan daripada perintah itu ialah jutaan rakyat Malaysia kini berstatus penjenayah.

Katanya, ia dibuat dengan niat jahat dan harus dicabar di mahkamah.

"Jelas yang ia bertujuan mengganggu dan menghalang rakyat daripada menjalankan kebebasan bersuara mereka," katanya kepada The Malaysian Insider.

New, seorang peguam, berkata perintah itu tidak munasabah dan tidak masuk akal.

"Ada satu perkataan untuk ini, 'xanthophobia', takut dengan warna kuning. Zahid kini jadi seorang yang 'xanthophobic'," katanya.

New menggesa rakyat agar datang ke perhimpunan itu tanpa rasa takut kerana perintah yang dikeluarkan itu tidak munasabah.

Oleh kerana himpunan BERSIH 4 bermula hari dan esok, bolehlah kita namanya kedua dua hari sebagai `HARI FOBIA NAJIB/ BN' dan `HARI ALAHAN BN " terhadap warna kuning dan perkataan BERSIH 4.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan