Sabtu, 15 Ogos 2015

PAS ANGKUH?


Dalam kenyataan terbaru Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengalu alukan mereka yang keluar parti untuk bersama Gerakan Harapan Baru dan menyifatkan tindakan beberapa kumpulan kecil ahli parti di seluruh negara yang mengumumkan keluar daripada PAS adalah sebagai satu proses pembersihan parti.

Sambil melahirkan ketidakbimbangannya dengan perkembangan itu, Haji Hadi menganggapnya sesuatu yang baik untuk parti.

" Tindakan keluar parti adalah pembersihan parti yang berlaku dengan sendiri, bila berlaku banjir... bah, pasir pun berubah".

"Kita tak risau, tak risau... gembira, gembira... keahlian kita kini meningkat, dalam masa sebulan yang lalu, kita menerima 4,000 ahli baru yang didaftarkan dan masih ada 2,000 hingga 3,000 yang memohon keahlian tapi belum diproses," katanya kepada pemberita pada majlis sambutan Aidilfitri Badan Perhubungan PAS Terengganu di Kuala Terengganu. .

Sebelum ini pun Haji Hadi telah `menghalau' mereka yang tak sealiran dengan pimpinan parti itu dengan nada sinis melebelkan sebagai `nyamuk' yang mengganggu Pas.

Terdahulu daripada ini  Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Dr. Mahfodz Mohamed berkata, meminta para pemimpin GHB tidak perlu menunggu sehingga tertubuhnya parti politik baharu untuk meninggalkan Pas secara automatik kerana tindakan mereka pada ketika ini merupakan satu bentuk pengkhianatan.

Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz dalam kenyataan terbarunya dengan lantang mengkritik beberapa pemimpin parti yang sudah tawar hati dan tidak yakin dengan pucuk pimpinan untuk meninggalkan parti berkenaan.

Tindakan keluar parti merupakan jalan terbaik bagi menyelesaikan kemelut yang sedang melanda PAS ketika ini.

 "Ramai bertanya saya, bagaimana isu dalaman PAS akan cepat berakhir. Saya jawab apabila 'penyakit' itu (pemimpin PAS) keluar dengan sendiri tanpa perlu 'dibedah buang'," katanya dalam laman Facebooknya.

Kenyataan beberapa pimpinan Pas seolah olah golongan yang ini dilihat sebagai `angkuh' dan memperlekehkan mereka yang `tidak sebulu' dengan mereka.

Golongan yang dahulunya dilebelkan sebagai `jibon', `barua DAP' `pengkhianat', adalah kumpulan yang membawa penyakit besar, perlu `dihalau' segera dari parti.

Kenyataan terbaru Haji Hadi dan Nik Abduh sewajarnya disambut oleh mereka yang ingin bersama Harapan Baru agar bertindak beramai ramai keluar parti dan meneruskan agenda perjuangan bersama Harapan Baru.

Kita nak tengok apa reaksi pimpinan Pas apabila ramai bertindak keluar parti. Pimpinan Pas pasti gembira yang teramat sangat lagi ramai ahli Pas bertindak keluar kerana parti telah `bersih dari anasir' yang tidak disenangi .

Mungkin Pas akan buat `kenduri kesyukuran' bila ramai ahlinya keluar parti dan bersama Harapan Baru.

Secara logiknya pula bila `penyakit' sudah tidak ada, seseorang akan buat kenduri kesyukuran kerana `penyakit' dah hilang, badan sudah sihat dan kuat.

Selepas ini bolehlah Pas buat kenduri kesyukuran besar besaran  kerana `pengkhianat' sudah tiada lagi. Yang tinggal semua yang `baik baik', `samitna watakna'.

Pas sudah kuat, ahli beribu ribu masuk, Pas tidak gentar bersendirian dalam pilihanraya,  boleh tanding semua kerusi. Syabas Pas.

Lagipun `ahli nujum negara` sudah ramalkan Gerakan Harapan Baru cuma boleh bertahan dua tahun sahaja. Itulah sebabnya Pas tidak sedikit pun bimbang dengan Harapan Baru.

Selepas dua tahun nanti kita nak tengok betul ke ramalan `ahli nujum negara ' ini?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan