Ahad, 30 Ogos 2015

TERIMA KASIH, TERIMA KASIH RAKYAT MALAYSIA

TERIMA KASIH....TERIMA KASIH...TERIMA KASIH RAKYAT MALAYSIA.KERANA BERANI BANGKIT MENYUARAKAN  TUNTUTAN.

Itulah ungkapan yang sewajarnya diberikan kepada rakyat Malaysia yang berhimpun secara aman di Perhimpunan Bersih 4 bermula semalam hingga tengah malam hari ini .

Kehadiran puluhan ribu di KUala Lumpur yang terdiri daripada berbilang kaum, Melayu Cina, India, orang asal dan lain lain menggambarkan kesatuan yang utuh bagi menuntut kerajaan khususnya Perdana Menteri menyelesaikan pelbagai isu yang `memenjara` negara ini.

Isu 1MDB, kejatuhan nilai ringgit yang teruk, antara tuntutan Bersih bagi membuka `mata' pemimpin pemimpin kerajaan terutama Najib terhadap permasalahan yang menghimpit negara ini.

Perhimpunan ini juga satu isyarat jelas kepada Najib agar segera berundur dari `tahta' Perdana Menteri kerana beliau didakwa gagal mengurus negara dengan baik.

Perhimpunan kali ini juga telah menangkis dakwaan sesetengah pihak perhimpunan  bersih kali ini hanya dihadiri oleh bangsa Cina sahaja.

Saperti yang diucapkan Pengerusi Gerakan Harapsmn Baru  Mohammad Sabu, perhimpunan ini adalah satu perhimpunan rakyat Malaysia bagi menyelamatkan negara ini  daripada kehancuran  ekonomi dan politik negara.

Lantaran ini Presiden PKR,Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam ucapannya menggesa Datuk Seri Najib Razak jangan memekakkan telinga terhadap harapan rakyat, berkata jumlah ribuan peserta perhimpunan Bersih 4 hari ini adalah petanda jelas perasaan tidak senang orang ramai terhadap beliau.

“Saya amat teruja dengan jumlah yang ramai ini. Peserta sangat berani walaupun berdepan kemungkinan ditangkap kerana berada di sini dan memakai kemeja-t (kuning).

Kehadiran mantan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad pada malam tadi sedikit sebanyak telah menyuntik semangat peserta bersih yang ribuan, sekaligus Dr Mahathir menyokong penuh himpunan bersih kali ini.

Beliau datang ke sini untuk  “melihat” situasi di sini, kebangkitan rakyat Malaysia .

"Teruskan, teruskan," katanya sebelum meninggalkan perhimpunan Bersih 4.

Dr Siti Hasmah juga memberitahu wartawan: "Ini kuasa rakyat."

Sememangnya inilah kuasa rakyat, kuasa keramat. Mereka hadir di sini bukan untuk `menggulingkan' Kerajaan. Rakyat mahu sebuah negara bebas dari rasuah, pemerintahan yang adil, ekomomi yang baik, nilai ringgit yang stabil kembali.

Mereka mahu Najib mengundur diri dari memimpin negara ini kerana rakyat mendakwa Najib telah gagal menerajui negara ini dengan jayanya.

Perhimpunan Bersih 4 sejak semalam di Kuala Lumpur seperti satu "pesta demokrasi" yang menghimpunkan orang ramai daripada pelbagai latar belakang menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan.

Walaupun penganjur Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) mengajukan 4 tuntutan; pilihan raya bersih, kerajaan bersih, selamatkan ekonomi dan hak membantah, kebanyakan peserta dilihat memegang sepanduk menuntut Najib meletakkan jawatan.

Dalam pada itu Pengerusi Harapan Baru, Mohamad Sabu dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang antara pemimpin yang turut tidur bersama peserta Bersih di pekarangan Dataran Merdeka.

"Saya tidak kisah. Tidur dalam khemah ini sudah biasa. Tidur di tempat enam bintang boleh, tempat tiada bintang pun boleh.

"Rakyat boleh tidur di jalanan. Pemimpin juga seharusnya boleh berbuat demikian," kata Mohamad Sabu lagi.

Menurutnya, beliau akan terus bersama peserta Bersih 4.0 sehingga himpunan tersebut tamat.

Semoga himpunan yang diteruskan pada hari ini berjalan lancar dan aman.

TERIMA KASIH...TERIMA KASIH.RAKYAT MALAYSIA KERANA BERANI BANGKIT
 MENYUARAKAN TUNTUTAN
TURUN..TURUN... TURUN.. TURUN NAJIB . BERGEMA DI HIMPUINAN BERSIH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan